Tesla’da küresel fiyat makası: 60 bin dolar
Tesla’nın dünya çapında epey tutulan Model Y aracı, bu yıl en çok satan birinci beş model ortasında yer alırken bu başarıyı yakalayan tek elektrikli araba olma yolunda ilerliyor.
İlk 9 ayda 500 binden fazla kişi aracı satın alırken hangi ülkede yaşadığınıza bağlı olarak çok farklı fiyatlar ödeniyor olması mümkün.
Çin anakarası Model Y satın almak için dünyanın en ucuz yeri olarak öne çıkıyor. Geçen ay uygulanan fiyat indirimlerinden sonar Model Y Çin’de ABD perakende fiyatının yarısında biraz fazla olan 288 bin 900 yuandan (40 bin 500 dolar) başlıyor.
Aynı araç Çin’de 40 bin 500 Singapur’da 103 bin 800 dolar
Öte yandan satış fiyatları incelendiğinde Singapur Tesla satın almak için dünyanın en değerli ülkesi olduğu görülüyor. Ada ülkesinde dört kapılı SUV aracı almanın bedeli 142 bin 471 Singapur dolarına (103 bin 800 ABD doları) mâl oluyor. Bu sayının tüketim vergisi ve tescil bedellerinden evvel ödenmesi gereken fiyat olduğu ve bu bedellerin fiyatı ikiye katlayabileceği belirtiliyor.
Bloomberg, her ülke ve bölge için Tesla’nın resmi internet sitesinde gösterilen peşin ödemeli başlangıç fiyatına nazaran Model Y satın almak için en kıymetli ve en ucuz yerleri derledi.
Morningstar Research Services Pay Senedi Stratejisti ve Elektrikli Araç Komitesi Lideri Seth Goldstein, “Otomobiller, Çin ve Avrupa’ya kıyasla daha yüksek vergiler, harçlar ve kayıt ücretleri nedeniyle Singapur ve İsrail gibi yerlerde genellikle daha pahalı. Arz ve talep ile piyasadaki rekabet düzeyi de fiyatlamayı etkileyen faktörler” tabirlerini kullandı.
Singapur’da bir Tesla fiyatı apartman dairesi fiyatına yakın
Singapur’da bir Tesla satın almanın bir apartman dairesi almak kadar maliyetli olabileceği belirtiliyor. Kent devletinde trafik akışını denetim etmek gayesiyle hudutlu sayıda araca müsaade verildiği için araç fiyatları öteki ülkelere epeyce yüksek seyrediyor.
Aylık olarak iki kere düzenlenen müzadeyedelerde açık artırma yoluyor elde edilen müsaadeler bir şoförün 10 yıl boyunca otomobil sahibi olmasına müsaade veriyor. Tesla için ödenen müsaade bedeli Kasım ayında 116 bin 577 dolarla rekor düzeyde seyrediyor. Bu sayı ada ülkesinde neredeyse bir Tesla için ödenen sayıya karşılık geliyor.
Haziran ayında Model Y satın alan ve Eylül ayında aracını teslim alan finans uzmanı Aleksander Ang, “Elbette bu fiyatlar çok pahalı ancak bu Singapur’daki her araç için geçerli. Diğer üreticilerin benzer boyuttaki elektrik araçları ek bayilik ücretleri nedeniyle Tesla’dan daha pahalı ve arkada çok fazla diz mesafesi yok” tabirlerini kullandı.
Dünyanın en büyük elektrik araç pazarı olan ve son derece rekabetçi Çin’de ise büsbütün farklı bir kıssa yaşanıyor. BYD Co. üzere eski araba üreticilerinden Nio Inc. üzere sonradan görme şirketlere kadar yere rakiplerden oluşan bir küme yeni model lansmanları ve satış promosyonlarıyla Tesla’ya süratle yaklaşıyor.
Çin’de yerli üreticiler pazarın yüzde 80’ine hakim
Çin Binek Araç Birliği’ne nazaran yerli araba üreticileri 2022’nin birinci yedi ayında elektrikli araç satışlarının yaklaşık yüzde 80’ini oluşturdu.
Tesla, rekabet edebilmek için Ekim ayındaki fiyat değişikliklerinden sonra müşterileri cezbetmek için yeni alıcılar için sigorta sübvansiyonlarının uzatılması ve lokal televizyon kanallarında reklam verilmesi de dahil olmak üzere bir dizi pazarlamak taktiğine başvurdu.
Bu, ülkede satışların gördüğü tepeden gerilemesi ve bekleme müddetlerinin bu yılın başındaki 22 haftadan bir haftaya kadar düşmesi Tesla’nın Şanghay’daki üretim kapasitesine güzelleştirmiş olsa da alınan siparişlerde yavaşlama olduğuna işaret ediyor.
Tesla’nın gelirinin neredeyse dörtte birinin elde ettiği Çin’den gelen istikrarı talebin CEO Elon Musk’ın daha evvel açıkladığı yıllık satışlarda yüzde 50’lik büyüme gayesinden sapabileceği manasına gelebilir.